lördag 4 oktober 2008

Min skrivarkurs på 46 rader

Det låter som du har väldigt mycket i huvudet - du vill nu
- och du vill skriva ner hela världen
i tre stavelser. Jag skall ge dig några ideer.. - Tänk
att du just nu känner
hur det sticker under fötterna - beskriv känslan.. av en
sedan urminnestider - död poet..(kopiera hans skalld Känn
att du följer med hans själ i sitt yrke.. ) Hur det
luktar mylla och när du vänder dig om känner du hur
vattnet -- tanken rinner ur din mun.. Ta det lungt andas..
metodiskt lyser de detaljer som är viktigast - se hur
det kristallklara vattnet - gnistrar som is - rakt i andra
människor - jag befinner mig här. Du tar en sak i taget -
Vinden från träden ger en svag bris - Jag är här; nu tar
du en sån här text - du vill berätta! något viktigt -
känn denna skalld.. ! HAN som står där -- Han vill gripa
tag i en klant som gjort bort sig och bokstavligen skälla
ut honom för noter!-

vi kan tala om de barn som blivit illa behandlade -
metodiskt - måla i ord vad var det som hände? Vad såg du!?
- Hur illa gjort denna klant dessa barn? - Hur ont gjorde
det? _ Vad har de i sina ögon? Vilken skräck? Vilket svek
råkade de ut för? _ Håll målet - om en mitt..

Dvs när du skriver - börjar du en resa; precis som när du
tar bussen från kalma och hem.. Du ser ölandsbron..
ovanför här sätter du ut vad du ser; inte vad du
tänker...Skillnad.. från en plats till en annan hem- du
ser ljuset av en möjlig grynig. du vet vart du vill -
föresten du inser att du är utelåst - glömt nyckeln och du
bankar ilskt på dörren för att folk skall begripa. Det är
VIKTIGT ATT DE begriper - att jag vill in och hem ! Starka
ord - Snart är du framme du sätter punkt i denna öppan
resa - Och när du har känt hur illa de här människorna
blivit behandlade gör du en slutsats - en slutkläm en
final - Nåt som dänger in varenda kotte..

Antingen är det här för dig bara bladder - eller också har
jag gett dig en ahaupplevelse...

Inga kommentarer: